lezingverschenenen in de schoolkrant Pasen 1996lezing door Annejet Römke opgetekend door Sandra Wijker |
Aanleiding
De Gouden Sleutel
En nu moeten wij wachten tot hij het slot helemaal heeft geopend en het deksel heeft opgelicht. En dan zullen wij te weten komen, wat voor wonderlijke dingen er in dat kistje lagen. Op reis Een kind is een mens op weg. Op weg om volwassen te worden en zijn eigen levensweg te gaan bewandelen. Op deze weg zal het kind nog veel moeten leren en ontvangen, maar ieder kind heeft ook al vanaf de geboorte een eigen rugzak met bagage mee. Deze bagage (een stralend kind zijn, aanleg voor muziek hebben, een lichamelijke handicap, etc.) hoort bij het eigen levenslot. Net als in het sprookje gaan wij allen eens op weg om hout te sprokkelen voor ons vuur. Het is een weg met een lange voorbereidingstijd voor de geboorte (in andere levens op aarde en in de tijd tussen dood en geboorte). De inhoud van de rugzak is daar dan ook niet zomaar in terechtgekomen, maar is met zorg gepakt. Ze vormt de proviand, uitdagingen, wegwijzers en opdrachten voor dit leven. De bagage Om bovenstaande kwaliteiten in de opvoeding de ruimte te geven, is het goed vanuit een grondhouding van interesse en eerbied naar het wezen van het kind te kijken en te zorgen voor rust in de omgeving, zodat het kind kan gedijen. Bescherming, veiligheid en warmte spreken voor zich, maar zijn moeilijk te realiseren in een wereld die voor de meeste kinderen toenemend onveilig is (verkeer, milieu, journaalbeelden). Belangrijk is ook dat een kind zich zowel fysiek als innerlijk in eigen tempo mag ontwikkelen en dat er letterlijk en figuurlijk ruimte is voor die ontwikkeling. Het is ook goed ons te realiseren, dat de dingen die het kind nabootst een grondstof vormen voor latere ontwikkelingen, vermogens en keuzes. Ouders in onzekerheid Door gezonde uitdagingen leert het kind weerstanden te overwinnen. Een gezonde uitdaging is bijvoorbeeld het overwinnen van kinderziektes. Ondanks materiële welvaart, bewuste keuzes van ouders om kinderen te willen en veel aanbod van pedagogische en psychologische boeken, komt in haar praktijk steeds meer ouders tegen die onzeker worden ten opzichte van hun kinderen. Ook ziet zij, dat onze cultuur wel de uiterlijke maar niet de innerlijke ontwikkeling van onze kinderen stimuleert. Kinderziektes
en welvaartziektes Suikers in snoep (bedoeld zijn geraffineerde toegevoegde suikers) zijn in feite lichaamsvreemd, worden gemakkelijk opgenomen en geven direkt energie. Eigen innerlijke aktiviteit van het lichaam is niet nodig bij het omzetten. De enorme toename van voedselallergiëen en intoleranties en toename van ziektebeelden als hypoglycamie en chronisch vermoeidheidssyndroom zeggen iets over de overbelasting en uitputting van onze stofwisselingsorganen. Superveel en supersnel Ook TV, computer en video nemen in onze tijd een belangrijke plek in. Aan beelden op de televisie vallen vooral dingen op als geflikker van rood/blauw kunstmatig licht, onrustige beelden, snelle afwisseling van scenes, karakteristieke stemmetjes en beelden. Tegenover de onrust op het televisiescherm lijken de kinderen verstard (lekker rustig!), helemaal in de ban van wat ze zien. Pas na afloop zie je vaak onrust en onvrede. Los van de inhoud van het programma kan je zeggen, dat de eenzijdige prikkeling van de zintuigen de vitale groeikrachten uitput. Als je naar de inhoud kijkt en dit bij-voorbeeld vergelijkt met het vertellen van een sprookje, dan kan je konstateren dat er bij TV kijken geen sprake is van persoonlijk kontakt. Als verteller draag je eigen innerlijke beelden over, die het kind stimuleren in fantasie en kreativiteit en tot innerlijke aktiviteit. Wat gezegd is over televisie, geldt ook voor computerspelletjes. Hoe staat het met de zogenaamde kreativiteitsontwikkeling door computerspelletjes? Mevrouw Römke stelt, dat een computer alleen kan herhalen wat erin gestopt is binnen de voorgeprogrammeerde grenzen. Met echte kreativiteit (laten ontstaan van nieuwe dingen) heeft dit niets te maken. Als jonge kinderen computeren is dat een vroeg en eenzijdig appèl op het intellekt, het verstand. Geen mens met verstand van paarden zal proberen op een jong veulen te rijden. Wie een goed paard wil, wacht zijn tijd af. Zo is het ook met het verstand. Wie een kind de gelegenheid wil geven eigen kreatieve gedachten te ontwikkelen, moet zich realiseren dat clichébeelden nu, later kunnen leiden tot clichégedachten. Als laatste ontwikkeling noemt mevrouw Römke de haast. Als je haast hebt, loop je achter de dingen aan. Je hebt je aandacht niet bij de dingen die je doet, maar je bent al bezig met het volgende. Het kleine kind heeft geen haast, kan zich nog verbinden met de dingen die het meemaakt, hier en nu. Haast van volwassenen werkt afbrekend op het vermogen van kinderen echt kontakt te leggen met de wereld. Niet "thuis" Een andere reaktie op deze invloeden, die je soms ziet, is het terugtrekken (bijvoorbeeld bij veel lawaai oren en ogen dichtdoen) of in slaap vallen. Steeds meer kinderen zie je zich terugtrekken. Ze haperen als het ware bij het gaan bewonen van hun lichaam. Fenomenen die je hierbij ziet, zijn ongeconcentreerdheid en weinig interesse, overbeweeglijkheid met nerveuze, ongerichte bewegingen, bleekheid, hoofdpijn en vaak ziek zijn. Aan de andere kant trekken ze zich terug door als het ware in slaap te vallen voor de wereld. Je ziet dan ongeïnteresseerdheid, zich niet verantwoordelijk voelen, moeite met sociale kontakten, niet met anderen kunnen spelen en zo voort. Goede reis
De manier waarop ouders hun kinderen meenemen op weg, ruimte laten voor hun eigen weg, is van onschatbare waarde voor ieder kind. Om goede keuzes te maken, is inzicht in de ontwikkeling van het kind en in de invloed van de cultuurfenomenen nodig. Je kunt echter nooit van tevoren zeker weten of een keuze goed is, laat staan dat je dat voor een ander kunt bepalen. Mevrouw Römke besluit met te zeggen, dat zij denkt dat er niet veel echt verkeerd kan gaan als er een basishouding is van liefde en respekt. Als ouders nieuwsgierigheid zijn naar de innerlijke schatten van het kind, wordt het vast een goede reis. |
terug naar de index |