Er is de laatste
jaren veel veranderd in het voortgezet onderwijs. Ongetwijfeld is de commotie
rond de "tweede fase" in het middelbaar onderwijs niet aan u voorbij gegaan.
Hoe gaat dat op de Vrije Bovenbouw? Wordt de tweede fase daar ook ingevoerd?
En hoe is dat te plooien in het Vrije Onderwijs? En: wat houdt die tweede
fase eigenlijk in?
Tweede fase
De tweede fase volgt op de basisvorming in de eerste drie klassen van
het voortgezet onderwijs. De opzet van de overheid is kinderen zolang
mogelijk in gemengde groepen lessen te laten volgen en ze pas na de basisvorming
te laten kiezen voor een meer gerichte opleiding. Het tweede fase- programma
bestaat uit 3 delen:
1. Het gemeenschappelijke deel: daarin zitten de vakken die door iedereen
gevolgd moeten worden
2. Het profieldeel: dit deel wordt door de leerlingen gekozen.
3. Het vrije deel: dit deel wordt eveneens door de leerlingen gekozen.
Ad 1: Gemeenschappelijk
deel Het gemeenschappelijke deel bevat een flink aantal vakken, dat door
elke havo of vwo- leerling gevolgd moet worden:
Nederlands en Engels
Eén andere taal (havo) of twee andere talen (vwo)
Culturele en kunstzinnige vorming 1 (CKV) Algemene Natuurwetenschappen
(ANW)
Maatschappijleer Geschiedenis (vwo)
Lichamelijk opvoeding
Ad 2:
Profielen Voor de havo en het vwo kiezen de leerlingen als ze 15 à16
jaar zijn een profiel. Er bestaan vier profielen:
Twee maatschappijprofielen:
1. Cultuur & Maatschappij met veel aandacht voor taal en cultuur
2. Economie & Maatschappij waarin economie centraal staat.
Twee natuurprofielen:
1. Natuur & Gezondheid met veel aandacht voor biologie en andere exacte
vakken.
2. Natuur & Techniek waarin veel wis- en natuur- en scheikunde worden
gegeven.
Ad 3:
Vrije deel In het vrije deel kiest de leerling één of twee
keuzevakken, waardoor hij zijn profiel kan verbreden of verdiepen.
Alle vakken worden
afgesloten met een schoolexamen; voor Nederlands, Engels, de profielvakken
en het keuzevak moet je ook aan het CSE ( het landelijke centraal schriftelijk
eindexamen) meedoen.
De verhouding
vrij onderwijs:
tweede fase onderwijs Ook op de Adriaan Roland Holstschool voor voortgezet
onderwijs is de tweede fase ingevoerd. In het Vrije Schoolonderwijs kiezen
wij voor een zo breed mogelijke vorming van onze leerlingen. Wij werken
vanuit de overtuiging, dat onze leerlingen zich ontwikkelen aan de lesstof
die ze aangeboden krijgen. Daarbij houden we rekening met de levensfase
waarin de leerlingen zich bevinden. Wij bieden een volledig en afgerond
programma aan tot en met de twaalfde klas.
Hoe brengen wij op
de Adriaan Roland Holstschool onze eigen ideeën over goed onderwijs
in overeenstemming met de overheidseisen? Wij houden zo veel mogelijk
ons eigen leerplan als uitgangspunt. Dit heeft consequenties voor sommige
vakken:
De moderne vreemde talen worden bij ons bijvoorbeeld zo lang mogelijk
breed aangeboden ( dus: vertalen, luisteren, spreken en literaire onderdelen),
terwijl de overheid alleen van ons verwacht dat we een beperkt aantal
vaardigheden oefenen.
Bij het vak culturele en kunstzinnige vorming beoefenen de leerlingen
zélf de vakken: ze zetten zelf een toneelstuk in elkaar en voeren het
op, terwijl de overheid van ons alleen maar verwacht, dat de leerlingen
een toneelstuk bezoeken en daar verslag van doen. Ook bij de andere kunstvakken
zie je dit soort verschillen; we hebben tenslotte ervaring in deze vakken.
In het vrije deel kiest de leerling zelf één of twee
vakken. Dat is op de ARH- school niet anders. Maar ook hier bieden wij
verbreding door vakken, die vaak om organisatorische redenen niet samen
gekozen kunnen worden in ons periode- onderwijs aan te bieden. Zo kan
(moet zelfs) iemand met een Natuur & Techniek- profiel ook aardrijkskunde
en geschiedenis volgen.
Welke diploma'
s kun je op de bovenbouw halen?
1. het getuigschrift van de Vrije School. Dit getuigschrift geeft
aan hoe de leerling zich in de loop van de jaren ontwikkeld heeft. Daarnaast
staat er een advies in van het lerarencollege hoe zich verder te ontwikkelen.
Dit eindgetuigschrift krijgt elke leerling aan het eind van de 12 de klas.
2. het ivo- diploma. Ivo betekent individueel voortgezet onderwijs.
Het ivo wordt afgesloten in de 10de en 11de klas. Je kunt het bij ons
op school 2 niveau' s doen: C- niveau en D- niveau. Ze zijn vergelijkbaar
met vmbo theoretische en gemengde leerweg( het vroegere vbo/ mavo). Dit
diploma geeft toegang tot het middelbaar beroepsonderwijs (mbo) en, onder
bepaalde voorwaarden, tot de havo. Voor dit diploma geldt grotendeels
een vrije pakketkeuze van minimaal 6 vakken, waarbij Nederlands en Engels
verplicht zijn. Nederlands en Engels worden afgesloten met het landelijke
centraal schriftelijk eindexamen ( CSE). Voor de keuzevakken geldt alleen
een schoolexamen ( SE) ( het vroegere schoolonderzoek).
3. het havo- diploma. Wij bieden alle profielen aan. Door een bijzondere
manier van werken, zijn we daartoe in staat, terwijl onze school een relatief
kleine school is. Het havo- diploma geeft toegang tot het hoger beroepsonderwijs
of, onder bepaalde voorwaarden, tot het vwo.
4. het vwo- diploma. Ook hier bieden wij alle profielen aan. Het
vwo- diploma geeft toegang tot het hoger beroepsonderwijs en tot het wetenschappelijk
onderwijs.
De Vrije Bovenbouw
De Adriaan Roland Holstschool voor voortgezet onderwijs is een vrije bovenbouw,
die gestadig groeit. Op het ogenblik hebben wij 350 leerlingen. Het grote
voordeel van zo'n relatief kleine school is, dat we elkaar bijna allemaal
kennen. De lijnen zijn bij ons op school daardoor kort: leraren zijn makkelijk
te benaderen voor leerlingen. Voor ouders worden er per klas 3 á 4 ouderavonden
gehouden en 2 keer per jaar zijn er 10- minutengesprekken n.a.v. de tussengetuigschriften.
De Vrije Bovenbouw biedt leerlingen de kans zich breed te ontwikkelen
en daarnaast een diploma op eigen niveau te halen, of dat nu ivo, havo
of vwo is. Als u meer informatie wilt, bel dan 072-5897219 en vraag naar:
Anneke Verheijden
Decaan Adriaan Roland Holstschool.
|